• بانک‌بیمه،‌ پدیده ای در حال رشد در آسیا

      به طور کلی، "بانک بیمه" استراتژی است که به وسیله آن، بانکداران و بیمه گران در یک روش کمابیش یکپارچه برای حضور در بازارهای مالی با یکدیگر همکاری می کنند. این پدیده در هسته مرکزی فعالیت خود شامل توزیع محصولات بیمه ای توسط بانک ها می شود

      در آسیا بانک‌ بیمه هنوز سهمی محدود از بازار را به دلیل جا پای محکم نمایندگی ها داراست. گذر از محوریت نمایندگان به دیگر راههای جانشین، کاری حساس است و باید با کمترین آسیب به مهمترین تولید کنندگان درآمد بیمه ای یعنی نمایندگی انجام شود.

      بیشتر شرکت های با سابقه و بزرگ قادرند با عرضه محصولات بیمه ای در رشته های مختلق به اهداف فوق دست یابند. از این نظر،  خارجی ها فعال ترین بازیگران بانک بیمه به شمار می روند چرا که آنها نوپا هستند و قادر نیستند یا نمی خواهند شبکه نمایندگی ایجاد کنند و در بسیاری از کشورها موفق عمل کرده اند و سهم بازار را آنچنان به دست می آورند که بیمه گران داخلی را به خاک سیاه می نشانند.

      به طور کلی، "بانک بیمه" استراتژی است که به وسیله آن، بانکداران و بیمه گران در یک روش کمابیش یکپارچه برای حضور در بازارهای مالی با یکدیگر همکاری می کنند. این پدیده در هسته مرکزی فعالیت خود شامل توزیع محصولات بیمه ای توسط بانک ها می شود.

      از گذشته های دور، آزادسازی بازارهای بانک بیمه موجب تسهیل پذیرش بانک بیمه در جهان شده و به کارگیری بیمه گران و بانکدارای بین المللی دارای سوابق ارزنده در حوزه بانک بیمه را به دنبال داشته است. این پدیده پس از کسب موفقیت‌ های زیاد در اروپا گسترش قابل ملاحظه‌ای یافته است و در برخی کشورهای آسیایی مانند ژاپن، هنگ ‌کنگ و سنگاپور نیز که محدودیت ‌های نظارتی و قانونی برای بانک بیمه وجود ندارد تا حدی متداول است و بانک ‌ها فعالیت ‌های رو به افزایشی را در فروش محصولات بیمه ‌ای دارا هستند.

      راه شراکت موفق بین بیمه گرها و بانک ها هموار نیست. در اروپا مدل موفق یک طرح واضح و قوی است که مشترکا توسط بانک و بیمه گر با ارائه محصولات ساده و مرتبط که دیگر محصولات بانک بیمه و تلاش های بازاریابی هدفمند را کامل می کنند،‌ تنظیم شده است.

      شرکت های آسیایی اخیرا به درک مطلب نائل شده اند اما بانک بیمه در بسیاری از این کشورها همچنان در مراحل ابتدایی قرار داد اما با وجود این آنها خیلی سریع در حال حرکتند  و ارقام بیمه این حقیقت را ثابت می کند.

      در چین به نظر می رسد رشد بانک بیمه متوقف شده باشد. عواملی مانند نبود محصولات مناسب و جذاب، ‌افزایش رقابت و زیاد شدن کمیسیون درخواستی بانک ها همه موجب ناکامی بانک بیمه از سال 2004 میلادی شده اند. در سال 2001 فروش بانک بیمه در سطح کشور به 4.5 میلیارد یوان رسیده بود که این مقدار به 33.8 میلیارد یوان در سال 2002، 76.5 میلیارد یوان در سال 2003 و 79.5 میلیارد یوان در سال 2004 میلادی افزایش یافت. هرچند از آن به بعد سرعت رشد آن کاهش یافته و حتی در مناطقی از جمله شانگهای رشد منفی را نشان می دهد. داده های رسمی نشان می دهد که بانک بیمه شانگهای در سال 2005 میلادی و به بعد حدود 25 درصد کاهش داشته است.

      اما در هند داستان به گونه دیگری رقم خورد. صنعت بیمه هند در هشت سال پیش آزادی خواه گشت اما بانک بیمه در این کشور هنوز در آغاز راه است. تا چند سال گذشته، بانک بیمه فقط دو درصد از کل تجارت بیمه عمر را تشکیل می دهد، در حالی که در حدود 96 درصد آن توسط نمایندگان بیمه عمر به کار گرفته می شود.

      در ژاپن نیز بعد از تاخیر زیاد و مخالفت بیمه گران، سرانجام دولت به بانک ها اجازه داد که محصولات بیمه ای بیشتری را برای فروش ارائه کنند. این محصولات شامل حق بیمه عمر کامل، ‌حق بیمه تصادفات و غیره است. بانک بیمه در کره جنوبی در آگوست 2003 معرفی شد و به تدریج در چهار مرحله تکمیل شد که با توجه به جدول بندی مرحله آخر، این صنعت در سال 2008 میلادی در این کشور کلید خورد اما به دلیل اعتراض بیمه گران به خاطر اولویت به بانک ها در آیین نامه،‌ جریان کندی دارد.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
    • نمایش بنرهای صفحات پورتال
      نوع محتوا در تنظیمات بلاک انتخاب نشده است.