• بررسی بیمه مسوولیت متصدیان حمل داخلی

      بی تردید شورای عالی بیمه مهمترین رکن بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس قانون، مقررات لازم برای هدایت امور بیمه های بازرگانی را تصویب می کند

      به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین، آنچه که در شورای عالی بیمه مطرح و یا تصویب می شود محصول بررسی و کوشش بدنه بیمه مرکزی است و تصویری از توان و تخصص کارکنان بیمه مرکزی را به صنعت بیمه منعکس می کند و در معرض نقد و نظر آنان قرار می دهد.
      بنابراین، اگر مصوبات شورای عالی بیمه واجد انسجام، استحکام و اثرگذاری لازم باشد از یک سو اجرای آنها مشکل آفرین نخواهد بود و از سوی دیگر اقتدار بیمه مرکزی تقویت می شود. به همین دلیل، بیمه مرکزی باید در ساختار و فرآیند سازمانی خود بالاترین اهمیت را به فرایند تدوین دستور جلسات شورای عالی بیمه بدهد و از زبده ترین صاحبنظران و متخصصین داخل و خارج سازمان برای مشارکت در این وظیفه خطیر استفاده نماید. همچنین، لازم است دستور جلسات و مصوبات شورای عالی بیمه بطور دایم در معرض نقد و نظر صاحبنظران و ذینفعان باشد و بیمه مرکزی به روش مقتضی آنان را ترغیب به اظهار نظر درباره این موضوعات بنماید.
      به عنوان نمونه، ابهامات و ایرادات زیر در مورد آیین نامه شرایط عمومی قرارداد بیمه مسوولیت مدنی متصدیان حمل داخلی که در جلسه مورخ 27/3/93 شورای عالی بیمه تصویب شده است قابل توجه به نظر می رسد:
      1- در ظاهر تبصره ماده 4 تغییری در اجرای ماده ایجاد نمی کند. ممکن است منظور تبصره، تعمیم پوشش از شروع بارگیری بوده که به اشتباه مثل متن ماده تکمیل بارگیری درج شده است یا آنکه می خواسته زمان صدور بارنامه را برای شروع پوشش کنار بگذارد که در این صورت باید از عبارت "فقط از زمان تکمیل بارگیری" استفاده شود تا منظور از آن روشن باشد.
      2- در بند1 ماده 5 منظور از سپرده حق بیمه چیست، مقدار آن چگونه تعیین می شود و پرداخت آن چه ضوابطی دارد؟
      3- در بند 2 ماده 5 تعهد طرفین برای محموله هایی که بارنامه آنها در مدت اعتبار قرارداد صادر ولی حمل نشده اند تا چه مدت ادامه می یابد؟ به عبارت دیگر بیمه گذار یا متصدی حمل چقدر فرصت دارد که آن کالا را حمل نماید و بیمه گر چقدر باید منتظر حمل کالا بماند؟
      4- بهتر بود  عبارت های "حواله مبادی قانونی" و "حواله بار" مندرج در بندهای 4 و 7 ماده 6 هم تعریف شود تا مفاهیم و تفاوت واژه¬های یکسان "حواله" در این دو بند روشن باشد.
      5- در بند 8 ماده 6 عبارت "سوابق بارنامه" شامل چه موارد و مدارکی می شود؟
      6- وظیفه موضوع بند 11 ماده 6 مربوط به چه زمانی است؟ اگر منظور آن بعد از وقوع حادثه است که باید در ادامه بند 10 می آمد.
      7- در تبصره بند 4 ماده 7 چرا مستی راننده ذکر نشده است؟ آیا مشروبات الکی با مواد روانگردان یکسان فرض شده است؟
      8- با توجه به اینکه طبق ماده 11 راننده و کمک راننده جزو کارکنان بیمه گذار محسوب نمیشوند آیا عبارت "مباشرین آنها" در بند 11 ماده 2 شامل راننده و کمک راننده هم می شود یا خیر؟
      9- در بند 9 ماده 11 آیا مصدومیت جزیی راننده هم موجب لغو این استثنا می شود؟ وضعیت کمک راننده چه اثری دارد؟ آیا خسارت سرقت قسمتی از محموله بعد از حادثه ای که راننده بطور جزیی مصدوم شده و کمک-راننده در سلامت کامل است جبران می شود؟
      10- تبصره ماده 14 با تبصره بند 4 ماده 7  مغایر به نظر می رسد زیرا استعمال مواد مخدر و روانگردان نوعی تقصیر یا قصور است.
      این موارد قبلا طی یادداشتی به استحضار رییس محترم شورای عالی بیمه نیز رسیده است اما بسیار مطلوب خواهد بود که صاحبنظران صنعت بیمه نیز نظرات خود را درباره موارد مذکور و سایر مصوبات شورای عالی بیمه اعلام و منتشر نمایند.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
    • نمایش بنرهای صفحات پورتال
      نوع محتوا در تنظیمات بلاک انتخاب نشده است.