• آسیای جنوب شرقی پیشتاز بیمه تکافل در جهان

      طبق پیش بینی‌های موسسه مشاوره‌ای و بانکداری "ای وای"، رشد صنعت بیمه تکافل تا سال ۲۰۱۶ میلادی در آسیای جنوب شرقی به ۳۴.۵ درصد می رسد؛ در حالی که این رشد در سال ۲۰۰۹ میلادی، ۲۱.۹ درصد بوده است

      بیمه اسلامی یا همان بیمه تکافل در آسیای جنوب شرقی با شتاب فزاینده ای در حال گسترش است.

      به گزارش سایت تخصصی صنعت بیمه به نقل از ایشا اینشورنس ریویو، رشد تکافل در آسیای جنوب شرقی اکنون از بازار خاورمیانه پیشی گرفته است و سالانه 22 درصد رشد میکند که در قیاس با رشد 11.7 درصدی عربستان سعودی و 12.1 درصدی برای باقی دیگر کشورهای خلیج فارس، رقم قابل ملاحظه ای است.

      طبق پیش بینی‌های موسسه مشاوره‌ای و بانکداری "ای وای"، رشد صنعت بیمه تکافل تا سال 2016 میلادی در آسیای جنوب شرقی به 34.5 درصد می رسد؛ در حالی که این رشد در سال 2009 میلادی، 21.9 درصد بوده است.

      صنعت تکافل یا بیمه اسلامی ویژگی‌هایی دارد که این صنعت را از صنعت بیمه‌ های بازرگانی، رایج متمایز می‌ کند. برای مثال عملیات تکافل در مقایسه با عملیات بیمه ‌های بازرگانی رایج از شفافیت مالی برخوردار بوده و همچنین خلاف بیمه های رایج، تکافل شوندگان در مازاد پذیره‌ نویسی و سود سرمایه ‌گذاری‌ تکافل نیز سهیم هستند.

      بنابراین مطالعه‌  الگوهای تکافل و بررسی شرعی‌ بودن فعالیت‌های آن به منظور به ‌کارگیری الگوهای تکافل برای تحت پوشش قرار دادن شرکت ‌ها و افراد جامعه به عنوان جایگزین بیمه رایج با توجه به ویژگی ‌های منحصربه فرد آن می ‌تواند به شکوفا‌شدن اقتصاد منجر شود.

      در عمل، تکافل به عنوان روشی مبتنی بر ضمانت مشترک اعضا  یک گروه در برابر ضرر‌ و زیان ‌های احتمالی وارد بر هر یک از آنها مطرح می ‌شود. اعضای این گروه در صورتی که برای فردی مشکل و یا حادثه ‌ای رخ دهد، بر ضمانت و وثیقه مشترک اتفاق نظر داشته و مجموع منابع جمع‌ شده را برای جبران خسارت به فرد ضرر دیده می ‌پردازد.

      تمامی اعضای گروه تلاش می ‌کنند تا فرد نیازمند را حمایت کنند. در این وضعیت ریسک ناشی از سرمایه ‌گذاری وجوه تنها متوجه شرکت تکافل نبوده و خلاف بیمه ‌های تجاری معمول، همه اعضا  به اندازه سهم خود از سود و زیان فعالیت ‌ها متاثر خواهند شد. همچنین در پایان سال مالی اگر مازادی ناشی از فعالیت‌ های تکافلی باقی‌ مانده باشد، در میان اعضا  تقسیم می‌ شود.

      در این گزارش آمده است با وجود تمامی این شرایط، عربستان سعودی همچنان در زمینه بیمه تکافل، جایگاه نخست جهانی را داراست. این کشور در حال حاضر نیمی از بازار را در اختیار دارد. اکنون نیز عربستان به همراه مالزی حدود 70 درصد از بازار بیمه تکافل را در تصاحب خود دارند و همچنان جایگاه خود را حفظ خواهند کرد اما کشورهای جدیدی مانند عمان، پاکستان و اندونزی نیز در این مسیر در حال پیشتازی هستند.

      "عبید شاکل" مدیر ارشد بانک اسلامی جهانی ای وای در این باره گفت که اندونزی به طور قطع در مرکز این بازار قرار دارد و پیش بینی می شود که در بازار خلیج فارس با چالش های جدی رو به رو شود اما بتواند بعد از عربستان و مالزی در جایگاه سوم جای بگیرد.

      در جهان نیز صنعت بیمه تکافل در سال جاری 14.4 درصد رشد داشته است، در حالی که این رشد در سال 2012 حدود 11.7 درصد گزارش شده بود هرچند که این انتظار وجود دارد تا سال 2016 رشد بیمه تکافل جهانی با احتساب سهم ناخالص جهانی از 18 میلیارد دلار تجاوز کند.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
    • نمایش بنرهای صفحات پورتال
      نوع محتوا در تنظیمات بلاک انتخاب نشده است.