• گفتگوی مدیرعامل بیمه سینا با روزنامه دنیای اقتصاد

      گفتگوی مدیرعامل بیمه سینا با روزنامه دنیای اقتصاد

      امین شیرکانی، مدیرعامل بیمه سینا در گفت‌وگو با روزنامه دنیای اقتصاد گفت: خدمات بیمه هم باید در دسترس مردم و حتی در دستان مردم باشد. بیمه‌ها هم می‌توانند با ابزارهای جدیدی که عرضه شده، خدمات بیمه را در دسترس افراد قرار دهند. باید مردم بتوانند از طریق موبایل خود بیمه بخرند. ما در بیمه سینا پیشتاز این کار هستیم و اولین شرکتی بودیم که با آسان پرداخت روی اپلیکیشن آپ بیمه فروختیم.

      امین شیرکانی، مدیرعامل بیمه سینا یکی از مدیران جوان صنعت بیمه کشور است که از اداره کل امور مجامع و معاملات سهام بنیاد مستضعفان به بیمه سینا آمد. از آن‌جا که بیمه صنعتی است که نمی‌تواند از عملیات بیمه‌گری کسب سود کند و عایدی بیمه‌ها به نحوه سرمایه‌گذاری‌هایشان بستگی دارد، بنابراین در آن زمان برای پست مدیرعامل بیمه سینا، وی بهترین گزینه بود.

      شیرکانی اعتقاد دارد زندگی به سرعت در حال تغییر است و بیمه‌گرهم باید پابه‌پای زمانه حرکت کند. او طرح فروش بیمه‌نامه از طریق اپلیکیشن موبایل را برای نخستین‌بار در صنعت بیمه کشور در بیمه سینا استارت زد. وی در این‌باره می‌گوید: روزگاری بانک‌ها مملو از مشتری بود، اما امروز شعب آن‌ها خالی است! آیا مشتریان خود را از دست داده‌اند؟ خیر، تعداد مشتریان آن‌ها زیاد هم شده است اما در حال‌حاضر بیشتر خدمات بانکی از طریق رایانه و گوشی موبایل هوشمند ارائه می‌شود. خدمات بانکی امروز در دسترس مردم است. خدمات بیمه هم باید در دسترس مردم و حتی در دستان مردم باشد. بیمه‌ها هم می‌توانند با ابزارهای جدیدی که عرضه شده، خدمات بیمه را در دسترس افراد قرار دهند. باید مردم بتوانند از طریق موبایل خود بیمه بخرند. ما در بیمه سینا پیشتاز این کار هستیم و اولین شرکتی بودیم که با آسان پرداخت روی اپلیکیشن آپ بیمه فروختیم. در حال‌حاضر بیمه‌های شخص ثالث، آتش‌سوزی و زلزله و خطرات اصلی، حوادث سفر و بیمه‌نامه مسافرتی خارج از کشور را از طریق اپلیکیشن به مشتریان خود ارائه می‌دهیم.

      مدیرعامل بیمه سینا همچنین تغییر در رویکرد و هویت بصری شرکت‌ها را متناسب با تغییر ماموریت‌ها و ذائقه مشتریان‌شان ضروری می‌داند و به همین دلیل در تابستان امسال طی مراسمی برند بیمه سینا را بازطراحی کرد.

      در ادامه خلاصه‌ای از گفت‌وگوی دنیای اقتصاد با مدیرعامل بیمه سینا می‌آید:

      • گفته می‌شود «فرهنگ بیمه» یا «فرهنگ بیمه‌پذیری» در کشور ما در سطح نازلی است. چرا؟ شما برای ارتقای فرهنگ بیمه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

      : توجه داشته باشید که با وجود مشکلات اقتصادی و چالش‌های زندگی امروز خرید بیمه کار سختی است. بدون تعارف «بیمه کالای لوکسی است». بیمه در مقابل بسیاری از کالاهای اساسی مصرفی زندگی لوکس است و در اولویت خرید نیست. بیمه مانند نان نیست. حتی بیمه آتش‌سوزی و زلزله به‌رغم اتفاقاتی که رخ می‌دهد باز در سبد کالای خانوار ما جایی ندارد.

      البته، عدم اطلاعات درست مردم از خدمات بیمه یکی دیگر ازدلایل بی‌میلی مردم به خرید بیمه است. بسیاری از افراد هستند که فقط باید آگاه شوند و برایشان از خدمات بیمه گفت. برای مثال، در مواقع بروز بلایای طبیعی شاید بهترین فرصت باشد که به مردم از مزایای بیمه‌نامه آتش‌سوزی و رشته‌های تابعه آن گفته شود.

      بسیاری از افراد نمی‌دانند چه نیازهای بیمه‌ای دارند که می‌توانند با حق بیمه‌های نازل این خطرات را تحت پوشش بیمه درآورند و جبران زیان‌های ناشی از بسیاری از خطرات را برعهده شرکت‌های بیمه بگذارند.

      به عنوان مثال، هر چند بیمه‌های اجتماعی نقش پررنگی در دوران بازنشستگی دارند، اما عایدی بازنشستگان از بیمه‌های پایه کم است و حتی در شرایط امروز پاسخگوی نیازهای یک زندگی معمولی نیست. در حالی که می‌شود با خرید بیمه‌نامه عمر این مشکل را حل کرد و در دوران پیری زندگی راحت‌تری داشت. اما تعداد کمی از افراد از مزایای انواع بیمه‌های عمر اطلاع دارند.

      • طبق برنامه ششم توسعه، سهم بیمه‌های عمر باید در کشور افزایش یابد. رویکرد شما نسبت به توسعه بیمه‌های عمر چیست؟

      : بحث بیمه‌های عمر و کسری صندوق‌های بازنشستگی در پرداخت‌ها مسئله جدی‌ای است که باید برای آن فکری کرد. صندوق‌های بازنشستگی کار سختی در آینده پیش‌رو دارند و بیمه تجاری می‌توانند با افزایش فروش بیمه عمر جایگزین مناسبی باشد. بیمه‌های عمر کم‌کم می‌تواند جای خود را در کشور باز کند و مانند بیمه مکمل درمان که متقاضی زیادی دارد، خریدار داشته باشند.

      • یکی از خواسته‌های مردم عرضه بیمه‌نامه‌های نوین به بازار است. ایا طرح های جدیدی برای ارایه به بازار دارید؟

      جناب دکتر عبدالناصر همتی (رئیس کل بیمه مرکزی) در مصاحبه‌ای گفتند حدود 85 درصد منازل مسکونی ایران فاقد بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی و زلزله هستند. در جای دیگری هم اعلام کردند که دوسوم ظرفیت کشور فاقد هرگونه بیمه‌ای است. این آمار به چه مفهوم است؟ یعنی با وجود حوادث تلخی مانند زلزله و آتش‌سوزی، مردم ما بیمه نمی‌خرند. آیا بهتر نیست به جای صرف وقت و بودجه برای طراحی بیمه‌نامه‌های جدید به دنبال مسیرهای بهتر برای عرضه بیمه‌نامه‌های موجود باشیم؟

      من فکر می‌کنم ما بیش از آنکه به محصولات نو نیاز داشته باشیم به ابزارهای نو در فروش نیاز داریم. کسی که با وجود حوادث گوناگون برای منزل و محل کارش بیمه‌نامه آتش‌سوزی نمی‌خرد، آن‌وقت به‌دنبال بیمه‌نامه‌های نوین می‌آید؟ بزرگترین دارایی هر فرد منزل و محل زندگی اوست که مردم ما اصلا به این سرمایه بزرگ توجه ندارند و با قیمت‌های نازل و ارزان حتی یک بیمه‌نامه نمی‌خرند! حالا چطور انتظار دارید که به‌دنبال بیمه‌نامه‌های نوین باشند.

      • شما برای حل این مشکل اقدامی کرده‌اید؟

      در بدو ورودم به بیمه سینا به دنبال عرضه آسان بیمه به مردم بودم. باید بیمه را در دسترس افراد قراردهیم، نباید کسی که می‌خواهد بیمه بخرد مجبور باشد محل زندگی و کار خود را ترک کند، در این پایتخت پرترافیک به دنبال جای پارک باشد، مرخصی بگیرد تا عاقبت به شرکت بیمه‌ای مراجعه و بیمه‌نامه بخرد. همه این هزینه‌ها معمولا از هزینه خرید یک بیمه‌نامه آتش‌سوزی بیشتر است. پس باید بیمه را در دسترس مردم قرار دهیم، همانطور که بانک‌ها انجام داده‌اند. ما در بیمه سینا پیشتاز این کار هستیم و اولین شرکتی بودیم که با شرکت آسان پرداخت روی اپلیکیشن آپ بیمه فروختیم. در حال‌حاضر بیمه‌های شخص ثالث، آتش‌سوزی و زلزله و خطرات اصلی، حوادث سفر و بیمه‌نامه مسافرتی خارج از کشور را از طریق اپلیکیشن به مشتریان خود ارائه می‌دهیم.

      • ورود استارت‌آپ‌ها امنیت شغلی نمایندگان را به خطر انداخته است، برای رفع دغدغه نمایندگان بیمه چه باید کرد؟

      تغییر در راه هست و هر روز زندگی مدرن‌تر می‌شود. تا دیروز بسیاری از افراد برای سفرهای شهری از آژانس‌ها استفاده می‌کردند، اما امروز متفاوت شده است.

      من در موضوع بازاریابی بیمه‌ها را به دو نوع خریدنی و فروختنی تقسیم می‌کنم. بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری خریدنی است، یعنی مشتری به دنبال شماست، اما بیمه عمر یک بیمه‌نامه فروختنی است. به نظر من مسیر توسعه نمایندگان در فروش بیمه‌های عمر است و آن‌ها باید خود را چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ بازاریابی برای فروش این نوع بیمه‌های فروختنی آماده کنند.

      • لطفا در خاتمه درخصوص پرتفوی بیمه سینا توضیح دهید؟

      در شش ماهه اول بیست درصد افزایش فروش داشتیم و 2 تا 3 درصدی نیز نسبت خسارت‌مان کاهش پیدا کرده است. در شش ماه اول به اندازه کل سال 95 سود ایجاد کردیم. امیدواریم که بودجه شرکت را محقق سازیم.

      متن کامل این گفت‌وگو را می‌توانید در وب‌سایت روزنامه دنیای اقتصاد دنبال کنید.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
    • نمایش بنرهای صفحات پورتال
      نوع محتوا در تنظیمات بلاک انتخاب نشده است.