• بیمه مسئولیت حرفه ای پزشکان

      شرح خطرات و خسارات تحت پوشش:

      با توجه به شرایط مندرج در بیمه نامه ممکن است خطرات در یکی از سطوح ذیل مورد پوشش قرار گیرد:

      • فوت
      • نقص عضو

      شرایط عمومی و اختصاصی بیمه نامه:

      ماده اول: اساس بیمه نامه
      این بیمه نامه براساس قانون بیمه مصوب 1316 و بنابر پیشنهاد بیمه گذار که جزء لاینفک این بیمه نامه می باشد صادر کردیده است آن قسمت از پیشنهاد کتبی بیمه گذار که مورد قبول بیمه گر واقع نگردیده و همزمان یا قبل از صدور بیمه نامه کتباً به بیمه گذار اعلام شده است جزء تعهدات بیمه گر محسوب نمی شود.
      ماده دوم: موضوع بیمه
      عبارتست از بیمه مسئولیت مدنی حرفه ای بیمه گذار در قبال اشخاصی که به علت خطا، اشتباه، غفلت و یا قصور بیمه گذار در تشخیص، معالجه، مداوا، اعمال جراحی و به طور کلی در انجام امور پزشکی دچار صدمات جسمانی یا روانی گردیده و یا فوت شوند.
      ماده سوم: تعاریف
      عناوین مورد استفاده دراین بیمه نامه به شرح زیر تعریف می گردد:
      1-3- بیمه گر: شرکت بیمه ای است که نام و مشخصات آن در این بیمه نامه قید گردیده و جبران خسارات ناشی از مسئولیت مدنی حرفه ای بیمه گذار را برعهده دارد.
      2-3- بیمه گذار: شخصی است که با تکمیل و امضاء پیشنهاد بیمه و پرداخت حق بیمه مقرر جبران خسارتهای ناشی از مسئولیت حرفه ای خود را به بیمه گر محول می نماید.
      ماده چهارم: رعایت اصل حد اعلای حسن نیت
      بیمه گذار مکلف است با رعایت دقت و صداقت فرم پیشنهاد بیمه و پرسشنامه مربوطه را تکمیل نموده و اطلاعات درخواست شده را به طور واقع و کامل در اختیار بیمه گر قرار دهد. درصورتیکه بیمه گذار در پاسخ به سوالات بیمه گر از اظهار مطلبی خودداری نموده و یا اظهارات خلاف واقع بنماید، حسب مورد مشمول مواد 12و 13 قانون بیمه خواهد گردید.
      ماده پنجم: تعهدات بیمه گر
      بیمه گر متعهد است در صورت احراز مسئولیت بیمه گذار، حداکثر ظرف مدت مهلت 15 روز پس از دریافت اسناد و مدارک مورد نیاز، نسبت به پرداخت خسارت و هزینه دادرسی متعلقه طبق شرایط عمومی و خصوصی این بیمه نامه اقدام کند.
      1-5- تعهد بیمه گر در قبال هریک از بیماران، معادل مبلغی است که از سوی مراجع قانونی ذیصلاح تعیین می گردد و در هر صورت از مبلغ تعیین شده در شرایط خصوصی این بیمه نامه تجاوز نخواهد کرد.
      1-1-5- در صورتیکه بیمه گذار از سوی مراجع قانونی ذیصلاح به پرداخت دیه محکوم شود، تعهد بیمه گر در خصوص میزان خسارت محدود به پرداخت معادل ریالی ارزانترین نوع دیه از انواع مجری مذکور در قانون دیات می باشد.
      2-1-5-  در مواردی که مسئولیت بیمه گذار با توجه به اسناد و مدارک ارائه شده از نظر بیمه گر محرز باشد، بیمه گر می تواند قبل از صدور رأی از سوی مراجع قانونی ذیصلاح با تحصیل موافقت بیمه گذار مدعی یا مدعیان نسبت به پرداخت و تسویه خسارت اقدام کند.
      2-5- تعهدات بیمه گر منحصر به مسئولیت حرفه ای بیمه گذار در مدت اعتبار بیمه نامه می باشد مشروط براینکه ادعای خسارت حداکثر ظرف سه سال پس از انقضاء بیمه نامه به بیمه گر اعلام شده باشد.
      3-5- چنانچه مسئولیت موضوع این بیمه نامه به موجب بیمه نامه دیگری نیز بیمه شده باشد، مسئولیت بیمه گر حداکثر مازاد خسارت تأدیه شده توسط بیمه گر اول می باشد.
      ماده ششم: دفاع از دعاوی
      بیمه گر می تواند در صورت لزوم به هزینه خود دفاع از بیمه گذار را به مناسبت مسئولیت های موضوع این بیمه نامه برعهده گیرد دراین صورت بیمه گذار موظف است اختیار تعیین وکیل را رسماً به بیمه گر تفویض نماید.
      ماد ه هفتم: وظایف و تعهدات بیمه گذار
      1-7- بیمه گذار موظف است حق بیمه این بیمه نامه و الحاقیه های بعدی آن را نقداً بپردازد مگر اینکه در شرایط خصوصی به نحو دیگری توافق شده باشد.
      2-7- در انجام امور پزشکی کلیه ضوابط و مقررات و موازین حاکم براین حرفه را رعایت نموده و وظایف خود را با دقت و صداقت انجام دهد.
      3-7- اسناد و مدارک مربوط به خدمات پزشکی انجام شده در مورد هر بیمار را نگهداری نموده و در صورت درخواست بیمه گر آنها را در اختیار وی قرار دهد.
      4-7- به محض اطلاع از هر گونه ادعای خسارت در خصوص مسئولیتهای موضوع این بیمه نامه، مراتب را کتباً به بیمه گر اعلام نموده و پس از آن نیز در حدود امکانات با بیمه گر همکاری نماید.
      5-7- بدون موافقت کتبی بیمه گر اقرار به مسئولیت خود ننموده و یا متعهد جبران خسارت نشود، در غیر این صورت بیمه گر تعهدی نسبت به جبران خسارت نخواهد داشت.
      ماده هشتم: استثنائات
      موارد زیر از شمول تعهدات بیمه گر خارج است.
      1-8- انجام معالجه، مداوا و یا عمل جراحی خارج از تخصص بیمه گذار.
      2-8- مسئولیتهای ناشی از انجام هر گونه امور پزشکی که عامل مستقیم آن استفاده از مسکرات و یا استعمال مواد مخدر و یا داروهای خواب آور باشد.
      3-8- انجام مداوا، معالجه و اعمال جراحی که خارج از ضوابط پزشکی و یا برخلاف قوانین و مقررات جاری باشد.
      4-8- انجام هر گونه بیهوشی عمومی خارج از درمانگاه یا بیمارستان.
      5-8- هر نوع خسارتی که منشاء آن تشعشعات یونیزه کننده یا رادیواکتیو وانرژی هسته ای باشد مگر اینکه استفاده از این قبیل مواد جهت معالجه بیماری ضروری باشد.
      6-8- هر نوع خسارت ناشی از عدم النفع.
      ماد نهم: مدت بیمه نامه
      مدت این بیمه نامه یکسال شمسی است و تاریخ شروع و انقضاء آن در شرایط خصوصی مشخص می گردد.
      ماده دهم: نحوه فسخ بیمه نامه
      بیمه گر و بیمه گذار می توانند با اعلام کتبی یک ماهه نسبت به فسخ بیمه نامه اقدام نمایند. درصورت فسخ از سوی بیمه گر حق بیمه مدت استفاده شده از بیمه نامه به صورت روز شمار و در صورت فسخ از طرف بیمه گذار به صورت کوتاه مدت محاسبه و باقیمانده حق بیمه مسترد خواهد گردید.
      ماده یازدهم: تحدید تعهد بیمه گر
      چنانچه پس از صدور حکم دایر بر محکومیت بیمه گذار، مشارالیه با پرداخت خسارت توسط بیمه گر موافق نباشد و به حکم صادره اعتراض نماید حداکثر تعهد بیمه گر محدود به محکوم به قبلی و هزینه های صرف شده تا تاریخ عدم قبول حکم از طرف بیمه گذار می باشد.
      ماده دوازدهم: محدود جغرافیایی
      این قرارداد در محدوده جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران معتبر بوده و بیمه گر در خصوص مسئولیت حرفه ای بیمه گذار درخارج از محدوده مذکور هیچگونه تعهدی ندارد.

      شرایط و فرآیند فسخ بیمه نامه:

      بیمه گر و بیمه گذار می توانند بااعلام کتبی یک ماهه نسبت به فسخ بیمه نامه اقدام نمایند. درصورت فسخ از سوی بیمه گر حق بیمه مدت استفاده شده از بیمه نامه به صورت روز شمار و در صورت فسخ از طرف بیمه گذار به صورت کوتاه مدت محاسبه و باقیمانده حق بیمه مسترد خواهد گردید.

      مدارک مورد نیاز جهت خرید بیمه نامه:

      پرسشنامه تکمیل شده: اکثر اطلاعاتی که یک بیمه گر نیاز دارد تا بر اساس آن نرخ و شرایط را به بیمه گزار اعلام نماید تکمیل فرم پیشنهاد (پرسشنامه) می باشد در اکثر مواقع بیمه گران با رویت پرسشنامه تکمیل شده نرخ و شرایط را به بیمه گزار اعلام می کند در فرم پرسشنامه اطلاعات اولیه پروژه را ازقبیل: مدت، محل اجرای کار، موقعیت جغرافیایی موضوع کار را می توان استخراج کرد.