• بیمه مسئولیت مهندسین ناظر، طراح و محاسب

      شرایط عمومی و اختصاصی بیمه نامه:

      ماده اول: موضوع قرارداد: عبارتست از بیمه مسئولیت مدنی بیمه گذار مطابق، موضوع مندرج در شرایط خصوصی بیمه نامه.
      ماده دوم: استثنائات: خسارتهای معلول عوامل زیر ولو اینکه بیمه گذار مسئول آنها شناخته شود از شمول تعهدات بیمه گر خارج است.
      1/2- خسارت ناشی از عمد و تقلب بیمه گذار.
      2/2- خسارتهای ناشی ازجنگ، انقلاب، شورش، اعتصاب و عوامل دیگری از این قبیل.
      3/2- خسارتهای ناشی از تخلف قوانین و نظامات دولتی.
      4/2- خسارت ناشی از انفجار هسته ای و تشعشعات رادیو اکتیو.
      5/2- خسارات ناشی از حوادث وسائط نقلیه موتوری
      ماده سوم: وظایف بیمه گذار:
      1/3- بیمه گذار باید کلیه اطلاعات راجع به موضوع بیمه را در اختیار بیمه گر قرار داده باشد.
      2/3- بیمه گذار موظف است در طول مدت اعتبار بیمه نامه هر گونه تغییر کمی و کیفی را که در وضعیت خطر حاصل شود و یا تغییراتی را که در چگونگی ارتباط بیمه گذار با موضوع بیمه بوجود آید، ظرف ده روز بصورت کتبی به اطلاع بیمه گر برساند.
      3/3- بیمه گذار موظف است اقدامهای لازم را که هرفرد عرفاً برای جلوگیری از وقوع حوادث رعایت می نماید بعمل آورد.
      4/3- بیمه گذار موظف است وقوع هر گونه حادثه موضوع این بیمه نامه و همچنین هر نوع ادعا و یا مطالبه کارکنان علیه خود را که به این بیمه نامه مربوط شود اعم از این که مطالبه و ادعا کتبی یا شفاعی و یا بصورت ارسال اظهارنامه و یا اقامه دعوی در مراجع قضایی باشد را بدون فوت وقت در اولین زمان ممکن و حداکثر ظرف مدت پنج روز (به استثنای تعطیلات رسمی) از تاریخ اطلاع خود از وقوع آن به اطلاع بیمه گر برساند و نیز مکلف است متعاقباً کیفیات مطالبه و یا دعوی، نام و  نشانی مطالبه کننده و یا اقامه کننده دعوی و عنوانی که به موجب آن مطالبه خسارت و یا اقامه دعوی شده است. مشخصات زیاندیده، نام و نشانی شهود احتمالی، مبلغ مورد ادعا و هرگونه اطلاعات و مشخصات و نکات دیگر مربوط به موضوع را که برآن وقوف دارد و همچنین هر نوع اسناد و مدارکی را که دراین باره در اختیار دارد به بیمه گر تسلیم و بیمه گر را در تحقیقات و رسیدگی و دفاع کمک نماید.
      5/3- بیمه گذار متعهد است هرگونه اوراق قضایی مربوط به هر دعوی مرتبط با موضوع این بیمه نامه را اعم از این که طرف مدعی خسارت یا دستگاههای قضایی دریافت نموده باشد بی درنگ و حداکثر ظرف مدت 24 ساعت جهت بیمه گر ارسال دارد و در صورت تاخیر مسئول جبران ضرر و زیانهایی که از این طریق به بیمه گر وارد می شود خواهد بود.
      6/3- بیمه گذار بایستی جهت بازدید از محل حادثه و انجام امورکارشناسی همکاری لازم را با بیمه گر بعمل آورد.
      7/3- کلیه کارکنان بیمه گذار متناسب با وظایف خود دارای تجربه، تخصص و مهارتهای لازم باشند.
      ماده چهارم: تعهدات بیمه گر:
      1/4- در صورت وقوع حادثه ناشی از خطرهای مورد بیمه ،بیمه گر متعهد است نسبت به پرداخت خسارت براساس برآورد کارشناس خود و مدارک مثبته خسارت اقدام نماید.
      2/4- منظور از جبران خسارت بدنی مذکور در جدول مشخصات بیمه نامه تامین و جبران غرامت فوت، نقص عضو و هزینه های پزشکی وارد به اشخاص ثالث موضوع این قرارداد می باشد.
      3/4- درصدهای نقص اعضاء بدن با نظر پزشک متعمد بیمه گر تعیین میگردد .درصورتی که بیمه گذار یا زیاندیده نسبت به نظر پزشک متعمد بیمه گر معترض باشد ،موضوع در کمسیونی متشکل از پزشک منتخب بیمه گر و پزشک منتخب بیمه گذار یا زیاندیده و یک نفر پزشک به انتخاب پزشک مزبور مطرح و نظر اکثریت اعضای کمسیون مزبور برای طرفین در موارد اعتراض لازم التباع خواهد بود. غرامت نقص عضو برمبنای درصدهای مشخص شده و اعمال آن برسرمایه بیمه مندرج در شرایط خصوصی بیمه نامه و یا معادل ریالی حداقل دیه رایج (هرکدام که کمتر باشد) تعیین میگردد.
      4/4- جمع مبلغ پرداختی در مدت بیمه ،بایت هزینه های پزشکی و غرامت فوت و نقص عضو به هریک از زیان دیدگان موضوع این بیمه نامه نمی تواند از حداکثر تعهد بیمه گر ،مذکور در شرایط خصوصی بیمه نامه تجاوز نماید.
      تبصره: در صورت فوت هر نفر ،کلیه وراث و ذوی الحقوق وی جمعاً در حکم یک ثالث زیاندیده تلقی میشوند.
      5/4- محکومیت نقدی به نفع دولت وهمچنین مجازاتهای قابل خرید بیمه گذار از شمول تعهدات بیمه گر خارج است.
      6/4- قبول هرگونه مسئولیت و سازش در مورد خسارتهای مالی و بدنی از طرف بیمه گذار بدون موافقت کتبی بیمه گر فاقد اعتبار است مگر اینکه عمل او موجب جلوگیری از تشدید خطر و به مصلحت بیمه گر باشد. درغیراینصورت بیمه گر می تواند از پرداخت خسارت خودداری نموده و یا خسارت پرداختی را از بیمه گر مطالبه نماید.
      7/4- بیمه گر می تواند با پرداخت حداکثر مبلغی که طبق این بیمه نامه برای هر حادثه متعهد است و یا این که اگر مبلغی قبلاً پرداخت نموده با پرداخت مابعد التفاوت آن تا میزان حداکثر تعهد، و درآنصورت رهبری و کنترل مذاکرات و جریانهای حقوقی و اقدامات قانونی مربوط به هر دعوی مرتبط با موضوع این بیمه نامه را به بیمه گذار واگذار و از ادامه مداخله خودداری نماید. بنابراین بیمه گر در برابر هرگونه ادعای بعدی مسئولیتی نخواهد داشت.
      ماده پنجم: فسخ و بطلان بیمه نامه: این بیمه نامه ممکن است قبل از انقضای مدت با اطلاع قبلی (حداقل بیست روزه و بصورت کتبی) از طرف بیمه گر یا بیمه گذار درموارد زیر فسخ گردد.
      از طرف بیمه گر:
      1/5- در صورت عدم پرداخت حق بیمه و حق بیمه اضافی در سررسیدهای معین.
      2/5- در صورت تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گذار مبنی بر پرداخت حق بیمه اضافی مربوطه.
      3/5- در صورت کتمان یا اظهار خلاف واقع بیمه گذار بطور غیر عمد درباره وضعیت خطر و احراز این امر قبل از وقوع حادثه.
      از طرف بیمه گذار: در صورتی که کیفیت تشدید خطر کاهش یافته و یا از بین رفته و بیمه گر به تخفیف حق بیمه راضی نشود.
      تبصره: در صورت فسخ از طرف بیمه گر حق بیمه که باقی مانده است بصورت روز شمار محاسبه و به بیمه گذار برگشت شود (به استثنای موارد مندرج در قانون بیمه) در صورت فسخ بیمه نامه ازطرف بیمه گذار، حق بیمه برگشتی براساس تعرفه بیمه کوتاه مدت محاسبه خواهد شد.
      ماده ششم: در صورتی که مسئوولیت موضوع این بیمه نامه به موجب  بیمه نامه های دیگری نیز موردتامین قرار گرفته باشد، تعهد بیمه گر به تناسب مبلغی که خود بیمه نموده با مجموع مبالغ بیمه شده می باشد.
      ماده هفتم: خسارت موضوع این بیمه نامه با اطلاع بیمه گذار مستقیماً از طرف بیمه گر به شخص زیان دیده و یا ذوی الحقوق او پرداخت خواهد شد و به محض پرداخت خسارت، بیمه گر در مقابل بیمه گذار و شخص یا اشخاص زیان دیده بری الذمه می گردد.
      ماده هشتم: نشانی و اقامتگاه قانونی بیمه گذار همان است که در پیشنهاد بیمه و متن این بیمه نامه درج گردیده و بیمه گذار موظف است تغییر نشانی و اقامتگاه قانونی خود را کتباً و در اسرع وقت به اطلاع بیمه گر برساند. در صورت تغییر نشانی و اعلام آن به بیمه گر، نشانی و اقامتگاه قبلی بیمه گذار معتبر شناخته میشود.
      ماده نهم: بیمه گر و بیمه گذار سعی خواهند کرد کلیه اختلافات ناشی از این بیمه نامه را از طریق داوری حل و فصل نمایند. دراین صورت هریک از طرفین داور انتخابی خود را به طرف دیگر معرفی می کند. درصورتی که داوران مزبور به توافق نرسند یک نفررا بعنوان سرداور انتخاب می کنند. سرداور و داوران مبادرت به صدور حکم داوری می نمایند. در صورت عدم توافق در موارد داوری، رسیدگی به کلیه اختلافات مذکور در صلاحیت محاکم صلاحیتدار خواهد بود.
      ماده دهم: این بیمه نامه برمبنای اظهارات کتبی بیمه گذار مندرج در پیشنهاد بیمه تنظیم گردیده و هرگونه تغییری درآن به موجب الحاقی صادره از طرف بیمه گر خواهد بود. هرگاه مفاد الحاقیه با موافقتهایی که بین طرفین بعمل آمده مطابقت نکند بیمه گذار موظف است ظرف پانزده روز از تاریخ صدور تغییر و یا تصحیح الحاقیه را کتباً خواستار شود در غیراینصورت اوراق مذکور قطعی تلقی خواهدگردید.
      ماده یازدهم: مرور زمان دعاوی ناشی از این بیمه نامه دو سال می باشد و از تاریخ وقوع حادثه منشاء دعوی شروع میشود.
      ماده دوازدهم: مواردی که در این بیمه نامه ذکر نشده است برطبق قانون بیمه و سایر قوانین جاری کشور عمل خواهد شد.

      شرایط و فرآیند فسخ بیمه نامه:

      این بیمه نامه ممکن است قبل از انقضای مدت با اطلاع قبلی (حداقل بیست روزه و بصورت کتبی) از طرف بیمه گر یا بیمه گذار در موارد زیر فسخ گردد.
      از طرف بیمه گر:

      1. در صورت عدم پرداخت حق بیمه و حق بیمه اضافی در سررسیدهای معین.
      2. در صورت تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گذار مبنی بر پرداخت حق بیمه اضافی مربوطه.
      3. در صورت کتمان یا اظهار خلاف واقع بیمه گذار بطور غیر عمد درباره وضعیت خطر و احراز این امر قبل از وقوع حادثه.

      از طرف بیمه گذار: در صورتی که کیفیت تشدید خطر کاهش یافته و یا از بین رفته و بیمه گر به تخفیف حق بیمه راضی نشود.
      تبصره: در صورت فسخ از طرف بیمه گر حق بیمه که باقی مانده است بصورت روز شمار محاسبه و به بیمه گذار برگشت شود (به استثنای موارد مندرج در قانون بیمه) در صورت فسخ بیمه نامه ازطرف بیمه گذار، حق بیمه برگشتی براساس تعرفه بیمه کوتاه مدت محاسبه خواهد شد.

      مدارک مورد نیاز جهت خرید بیمه نامه:

      پرسشنامه تکمیل شده: اکثر اطلاعاتی که یک بیمه گر نیاز دارد تا بر اساس آن نرخ و شرایط را به بیمه گزار اعلام نماید تکمیل فرم پیشنهاد (پرسشنامه) می باشد در اکثر مواقع بیمه گران با رویت پرسشنامه تکمیل شده نرخ و شرایط را به بیمه گزار اعلام می کند در فرم پرسشنامه اطلاعات اولیه پروژه را ازقبیل: مدت، محل اجرای کار، موقعیت جغرافیایی موضوع کار را می توان استخراج کرد.