• بیمه مسئولیت مدنی ناشی از اجرای عملیات ساختمانی

      شرح خطرات و خسارات تحت پوشش:

      با توجه به شرایط مندرج در بیمه نامه ممکن است خطرات در یکی از سطوح ذیل مورد پوشش قرار گیرد:
      • فوت
      • نقص عضو
      • هزینه های پزشکی
      • خسارت مالی

      شرایط عمومی:

      ماده اول: خطرهای موضوع بیمه: خسارتهای بدنی و مالی وارد به اشخاص ثالث ناشی از مسئولیت مدنی بیمه گذار در جریان عملیات ساختمانی در محل اجرای عملیات، مشروط برآنکه مسئوولیت بیمه گذار برای بیمه گر محرز باشد.
      ماده دوم: بیمه گذار: علاوه بر موارد مذکور در بیمه نامه ، کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی که اجرای هر بخش یا بخشهایی از عملیات مربوط به انجام کار موضوع بیمه را در محل مورد بیمه عهده دار باشند بیمه گذار تلقی می شوند.
      ماده سوم: استثنائات: خسارتهای معلول عوامل زیر از شمول تعهدات بیمه گر خارج است:
      1/3- خسارتهای وارده به بیمه گذار، شرکاء، مجریان، ناظرین، مشاورین، کارکنان بیمه گذار، همسر، پدر، مادر، اولاد و نوه و اجداد تحت تکفل بیمه گذار.
      2/3- خسارتهای ناشی از جنگ، انقلاب، شورش، اعتصاب و عوامل دیگری از این قبیل.
      3/3- خسارتهای ناشی از تخلف قوانین و نظامات دولتی
      4/3- خسارتهایی که منشاء آن خارج از اختیار بیمه گذار باشد از قبیل:
      زلزله، سیل، رانش زمین مگر این که عمل بیمه گذار عامل ایجاد و یا تشدید کننده خطر باشد قانوناً مسئول شناخته شود. دراین مورد تعهد بیمه گر محدود به میزان مسئوولیت بیمه گذار در ایجاد و یا تشدید خسارت خواهد بود.
      5/3- ترکهای سطحی که بر اثر انجام عملیات ساختمانی توسط بیمه گذار در ساختمانهای مجاور ایجاد شود ولی به استحکام ساختمان لطمه ای وارد ننماید در تعهد بیمه گر نمی باشد.
      6/3- خسارتهای غیرمستقیم ناشی از وقوع حوادثی که منجر به مسؤولیت بیمه گذار می گردد، تحت پوشش این بیمه نامه نمی باشد.
      تبصره: سلسه حوادث ناشی از یک منشاء یا علت اصلی واحد، در مجموع یک حادثه تلقی می شود.
      ماده چهارم: وظایف بیمه گذار:
      1/4- بیمه گذار موظف است به محض دریافت هر گونه اطلاع از وقوع خسارت مراتب را بلافاصله و حداکثر ظرف مدت پنج روز کتباً به بیمه گر اعلام نماید و همکاری لازم را جهت کارشناسی از محل خسارت دیده بعمل آورد.
      2/4- بیمه گذار موظف است در صورت بروز خسارت، ضمن جلوگیری از توسعه آن، بدون اجازه بیمه گر تغییراتی که تعیین علت حادثه و یا ارزیابی خسارت را دچار اشکال نماید در موارد خسارت دیده انجام ندهد، مگر آن که تغییرات در جهت تقلیل میزان خسارت باشد.
      3/4- بیمه گذار موظف است در جریان خاکبرداری در کناره دیواره های ساختمانهای مجاور کلیه اصول ایمنی را رعایت نماید بدین نحو که در فاصله تقریبی یک متر در سطح و به فاصله حدود دو متر در کف ،عملیات خاکبرداری توسط ماشین آلات متوقف گردد و سپس محل نصب ستونها با ابزار دستی ایجاد و پس از استقرار ستونها دهانه بین آنها را با وسایل دستی خاکبرداری نماید.
      4/4- بیمه گذار موظف است در طول مدت اعتبار بیمه نامه هر گونه تغییر کمی و کیفی که در وضعیت خطر یا در حرفه وی حاصل شود و یا تغییراتی در چگونگی ارتباط او با موضوع بیمه بوجود آید، مراتب را فوراً و حداکثر ظرف مدت ده روز بصورت کتبی به اطلاع بیمه گر برساند.
      5/4- بیمه گذار موظف است اقدامهای لازم را که هرفرد عرفاً برای جلوگیری از وقوع حادثه رعایت می نماید بعمل آورد.
      6/4- قبول هرگونه مسئوولیت و سازش در مورد خسارتهای مالی از طرف بیمه گذار بدون موافقت کتبی بیمه گر، تعهدی برای بیمه گر ایجاد نمی نماید مگر اینکه عمل او موجب جلوگیری از تشدید خطر و به مصلحتی بیمه گر باشد درغیر اینصورت بیمه گر میتواند از پرداخت خسارت خودداری نموده و یا خسارت خودداری نموده و یا خسارت پرداختی را از بیمه گذار مطالبه نماید.
      7/4- بیمه گذار متعهد است هرگونه اوراق قضایی به هر دعوی مرتبط با موضوع این بیمه نامه را اعم از اینکه از طرف مدعی خسارت یا دستگاههای قضائی دریافت نموده را باشد بی درنگ و حداکثر ظرف مدت 24 ساعت جهت بیمه گر ارسال نموده و در صورت تاخیر، مسئول جبران ضرر و زیانهایی که از این طریق به بیمه گر وارد می شود خواهد بود.
      ماده پنجم: تعهدات بیمه گر:
      1/5- میزان خسارت وارده به اشخاص ثالث براساس نظر کارشناس بیمه گر و مدارک مثبته تعیین خواهد گردید .درصورتی که مبلغ خسارت تعیین شده مورد موافقت شخص ثالث زیان دیده نباشد ،موضوع از طریق کارشناس مرضی الطرفین حل وفصل خواهد گردید.
      2/5- خسارت موضوع این بیمه نامه با اطلاع بیمه گر به شخص ثالث زیان دیده و یا ذوی الحقوق او پرداخت خواهد شد و به محض پرداخت خسارت، بیمه گر در مقابل بیمه گذار و شخص یا اشخاص ثالث بری الذمه می گردد.
      ماده ششم: فسخ و بطلان بیمه نامه:
      این بیمه نامه ممکن است قبل از انقضای مدت با اطلاع قبلی (حداقل بیست روزه و بصورت کتبی) از طرف بیمه گر یا بیمه گذار درموارد زیر فسخ گردد.
      از طرف بیمه گر:
      1/6- در صورت عدم پرداخت حق بیمه و حق بیمه اضافی در سررسیدهای معین.
      2/6- در صورت تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گذار به پرداخت حق بیمه اضافی مربوطه.
      3/6- در صورت کتمان یا اظهار خلاف واقع بیمه گذار بطور غیر عمد درباره وضعیت خطر و احراز این امر قبل از وقوع حادثه.
      4/6- بعد از هر خسارت که بیمه گر ملزم به جبران آن باشد.
      از طرف بیمه گذار: در صورتی که کیفیت تشدید خطر کاهش یافته و یا از بین رفته و بیمه گر به تخفیف حق بیمه راضی نشود.
      تبصره: در صورت فسخ از طرف بیمه گر حق بیمه که باقی مانده است بصورت روز شمار محاسبه و به بیمه گذار برگشت شود (به استثنای موارد مندرج در قانون بیمه) در صورت فسخ بیمه نامه ازطرف بیمه گذار، حق بیمه برگشتی براساس تعرفه بیمه کوتاه مدت محاسبه خواهد شد.
      ماده هفتم: در صورتی که مسئوولیت موضوع این بیمه نامه به موجب بیمه نامه های دیگری نیز مورد پوشش قرار گرفته باشد، تعهد بیمه گر به تناسب مبلغی که خود بیمه نموده با مجموع مبالغ بیمه شده می باشد.
      ماده هشتم: هر گونه تغییر در این بیمه نامه به موجب الحاقیهای صادره از طرف بیمه گر خواهد بود .هرگاه برگهای الحاقی با توافقی که بین طرفین بعمل آمده مطابقت نکند، بیمه گذار موظف است ظرف مدت 15 روز از تاریخ صدور الحاقیه، تغییر و یا اصلاح آنرا کتباٌ خواستار شود در غیراینصورت اوراق مذکور جزء لاینفک این بیمه نامه تلقی خواهد گردید.
      ماده نهم: نشانی و اقامتگاه قانونی بیمه گذار همان است که در پیشنهاد بیمه و متن این بیمه نامه درج گردیده و بیمه گذار موظف است تغییر نشانی و اقامتگاه قانونی خود را کتباً و در اسرع وقت به اطلاع بیمه گر برساند.
      ماده دهم: مرور زمان دعاوی ناشی از این بیمه نامه دو سال می باشد و از تاریخ وقوع حادثه منشاء دعوی شروع میشود.
      ماده یازدهم: مواردی که در این بیمه نامه ذکر نشده است برطبق قانون بیمه و سایر قوانین جاری کشور عمل خواهد شد.
      شرایط و فرآیند فسخ بیمه نامه:
      این بیمه نامه ممکن است قبل از انقضای مدت با اطلاع قبلی (حداقل بیست روزه و بصورت کتبی) از طرف بیمه گر یا بیمه گذار در موارد زیر فسخ گردد.
      از طرف بیمه گر:
      1. در صورت عدم پرداخت حق بیمه و حق بیمه اضافی در سررسیدهای معین.
      2. در صورت تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گذار مبنی بر پرداخت حق بیمه اضافی مربوطه.
      3. در صورت کتمان یا اظهار خلاف واقع بیمه گذار بطور غیر عمد درباره وضعیت خطر و احراز این امر قبل از وقوع حادثه.
      از طرف بیمه گذار: در صورتی که کیفیت تشدید خطر کاهش یافته و یا از بین رفته و بیمه گر به تخفیف حق بیمه راضی نشود.
      تبصره: در صورت فسخ از طرف بیمه گر حق بیمه که باقی مانده است بصورت روز شمار محاسبه و به بیمه گذار برگشت شود (به استثنای موارد مندرج در قانون بیمه) در صورت فسخ بیمه نامه ازطرف بیمه گذار، حق بیمه برگشتی براساس تعرفه بیمه کوتاه مدت محاسبه خواهد شد.
      مدارک مورد نیاز جهت خرید بیمه نامه:
      پرسشنامه تکمیل شده: اکثر اطلاعاتی که یک بیمه گر نیاز دارد تا بر اساس آن نرخ و شرایط را به بیمه گزار اعلام نماید تکمیل فرم پیشنهاد (پرسشنامه) می باشد در اکثر مواقع بیمه گران با رویت پرسشنامه تکمیل شده نرخ و شرایط را به بیمه گزار اعلام می کند در فرم پرسشنامه اطلاعات اولیه پروژه را ازقبیل: مدت، محل اجرای کار، موقعیت جغرافیایی موضوع کار را می توان استخراج کرد.