• مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان
      براساس قانون مسئولیت مدنی ایران کلیه افراد جامعه اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی در قبال زیان و صدمات وارده به دیگران مسئول می باشند و نسبت به جبران آن باید اقدام نمایند. هدف بیمه مسئولیت مدنی، تامین و جبران خسارت هایی است که براثر تقصیر و خطا و یا فعالیت مخاطره آمیز بیمه گذار متوجه دیگران می شود. در بیمه مسئولیت مدنی خسارت های مورد پوشش شامل خسارت های بدنی و خسارت های مالی می باشد.
      با توجه به شرایط مندرج در بیمه ممکن است خطرات در یکی از سطوح ذیل مورد پوشش قرار گیرد:
      1. چنانچه در جریان انجام کار در محل کار، در اثر حادثه خسارت بدنی به کارکنان شاغل بیمه گزار وارد آید و مسئولیت بیمه گزار در این ارتباط توسط بیمه‌گر محرز گردد خسارت وارده جبران خواهد شد. منظور از جبران خسارت بدنی، شامل پرداخت هزینه‌های پزشکی و غرامت نقص عضو و فوت کارکنان می‌باشد.
      2. خسارات بدنی ناشی از سهل‌انگاری و قصور در نظارت و استفاده از وسایل بی‌حفاظ و معیوب در حین کار و ضعف اقدامات ایمنی
      3. پیمانکاران ساختمانی می توانند مسئولیت خود را در مقابل خسارت های جانی وارده به کارگران مشاغل در محل کار تحت پوشش قرار دهند
      4. خسارت های جانی وارد به کارگران فعال واحدهای تولیدی و صنعتی تحت پوشش قرار می دهد. به این شکل که در صورت بروز حادثه منجر به فوت یا جرح شرکت بیمه هزینه های مالی خسارت وارده را جبران می کند
      5. پوشش بیمه‌ای منحصر به آن موارد از حوادثی است که ناشی از اجرای کار در محل مورد بیمه اتفاق افتاده
      6. باشد
        شرایط عمومی:
        ماده اول: خطرهای موضوع بیمه خسارتهای بدنی وارد به کارکنان شاغل بیمه گذار ناشی از مسئولیت مدنی وی در حین انجام کار و در محل کار مشروط بر آنکه مسئولیت بیمه گذار برای بیمه گر محرز باشد.
        1/1- منظور از جبران خسارت بدنی مذکور در متن بیمه نامه، تامین و جبران هزینه های پزشکی و همچنین جبران زیانهای نقص عضو یا فوت ناشی از حوادث مشمول بیمه نامه برای زیاندیدگان موضوع بیمه می باشد.
        2/1- در صورت رجوع زیان دیده به مرجع قضائی اساس پرداخت خسارت صرفاً رأی دادگاه با توجه به سایر شرایط بیمه نامه می باشد.
        ماده دوم: استثنائات: خسارتهای معلول عوامل زیر ولو اینکه بیمه گذار مسئول آنها شناخته شود از شمول تعهدات بیمه گر خارج است.
        1/2- خسارت ناشی از عمد و تقلب بیمه گذار.
        2/2- خسارات ناشی از وسائل نقلیه موتوری تحت پوشش نمی باشد مگر آنکه صراحتاً مورد تقاضای بیمه گذار و مورد موافقت بیمه گر قرار گیرد.
        3/2- خسارت ناشی از انفجار هسته ای و تشعشعات رادیو اکتیو.
        4/2- خسارتهای ناشی از جنگ، انقلاب، شورش، اعتصاب و عوامل دیگری از این قبیل.
        5/2- محکومیت نقدی به نفع دولت و همچنین مجازاتهای قابل خرید بیمه گذار از شمول تعهدات بیمه گر خارج است.
        ماده سوم: وظایف بیمه گذار:
        1/3- بیمه گذار باید پیشنهاد بیمه را با رعایت دقت و صداقت تکمیل و کلیه اطلاعات راجع به موضوع بیمه را در اختیار بیمه گر قرار دهد.
        2/3- بیمه گذار موظف است در طول مدت اعتبار بیمه نامه هرگونه تغییر کمی و کیفی را که در وضعیت خطر حاصل شود و یا تغییراتی را که در چگونگی ارتباط بیمه گذار با موضوع بیمه بوجود آید، ظرف مدت ده روز بصورت کتبی به اطلاع بیمه گر برساند.
        3/3- بیمه گذار موظف است اقدامات لازم را که هر فرد عرفاً برای جلوگیری از وقوع حوادث رعایت می نماید بعمل آورد در غیر اینصورت بیمه گر حق دارد از پرداخت تمام و یا بخشی از خسارت خودداری نماید.
        4/3- بیمه گذار موظف است وقوع هر گونه حادثه موضوع این بیمه نامه و همچنین هر نوع ادعا و یا مطالبه کارکنان علیه خود را که به این بیمه نامه مربوط شود اعم از این که مطالبه و ادعا کتبی یا شفاهی و یا بصورت ارسال اظهارنامه و یا اقامه دعوی در مراجع قضایی باشد را بدون فوت وقت در اولین زمان ممکن و حداکثر ظرف مدت پنج روز (به استثنای تعطیلات رسمی) از تاریخ اطلاع خود از وقوع آن به اطلاع بیمه گر برساند و نیز مکلف است متعاقباً کیفیات مطالبه و یا دعوی، نام و نشانی مطالبه کننده و یا اقامه کننده دعوی و عنوانی که به موجب آن مطالبه خسارت و یا اقامه دعوی شده است، مشخصات زیاندیده، نام و نشانی شهود احتمالی، مبلغ مورد ادعا و هرگونه اطلاعات، مشخصات و نکات دیگر مربوط به موضوع را که برآن وقوف دارد و همچنین هر نوع اسناد و مدارکی را که در این باره در اختیار دارد به بیمه گر تسلیم و بیمه گر را در تحقیقات و رسیدگی و دفاع کمک نماید.
        5/3- بیمه گذار بایستی جهت بازدید از محل حادثه و انجام امورکارشناسی همکاری لازم را با بیمه گر بعمل آورد.
        6/3- قبول هرگونه مسئولیت و سازش در مورد خسارتهای بدنی از طرف بیمه گذار بدون موافقت کتبی بیمه گر فاقد اعتبار است مگر اینکه طبق مدارک مسئولیت بیمه گذار محرز باشد.
        7/3- بیمه گذار متعهد است هرگونه اوراق قضایی مربوط به هر دعوی مرتبط با موضوع این بیمه نامه را اعم از این که طرف مدعی خسارت یا دستگاههای قضایی دریافت نموده باشد بی درنگ و حداکثر ظرف مدت 24 ساعت جهت بیمه گر ارسال دارد و در صورت تاخیر مسئول جبران ضرر و زیانهایی که از این طریق به بیمه گر وارد می شود خواهد بود.
        8/3- بیمه گذار موظف است حق بیمه و اقساط آن را در سر رسیدهای معین پرداخت نماید در صورت عدم پرداخت به موقع اقساط حق بیمه هنگام پرداخت خسارت احتمالی قاعده نسبی حق بیمه اعمال می گردد.
        ماده چهارم: تعهدات بیمه گر:
        1/4- غرامت فوت بر مبنای درصد مسئولیت بیمه گذار تعیین شده در مرجع قضائی و اعمال آن برروی معادل ریالی ارزانترین دیه رایج روز محاسبه می گردد در هر صورت حداکثر مبلغ قابل پرداخت در هر حادثه برای هر نفر از مبلغ مندرج در بند 3 و 4 حسب مورد ماه عادی یا حرام شرایط خصوصی بیمه نامه (تعهدات بیمه گر) بیشتر نخواهد بود.
        2/4- غرامت نقص عضو زیاندیدگان براساس میزان مسئولیت بیمه گذار و درصد نقص عضو تعیین شده در مرجع قضائی و اعمال آن برروی معادل ریالی ارزانترین نوع دیه رایج روز محاسبه می گردد در هر صورت حداکثر مبلغ قابل پرداخت در هر حادثه برای هر نفر از مبلغ مندرج در بند 3 (غرامت فوت و نقص عضو برای هر نفر درماههای عادی) شرایط خصوصی بیمه نامه (تعهدات بیمه گر) بیشتر نخواهد بود.
        3/4- در صورتی که زیان دیدگان از غرامت پرداختی توسط سازمان تامین اجتماعی استفاده نماید. تعهد بیمه گر عبارتست از مازاد غرامت تا میزان تعهدات مندرج در شرایط خصوصی بیمه نامه.
        4/4- در صورت فوت یا نقص عضو هریک از زیاندیدگان موضوع بیمه نامه جمع مبالغ پرداختی نمی تواند از حداکثر تعهد بیمه گر، مذکور در بندهای 3 یا 4 « تعهدات بیمه گر» مندرج در شرایط خصوصی بیمه نامه برحسب مورد تجاوز نماید.
        5/4- بیمه گر می تواند با پرداخت حداکثر مبلغی که طبق این بیمه نامه برای هر حادثه متعهد است و یا این که اگر مبلغی قبلاً پرداخت نموده با پرداخت مابعد التفاوت آن تا میزان حداکثر تعهد اقدامات خود را در هر یک از مراحل قضایی متوقف و از خود سلب مسئولیت بنماید و در آنصورت رهبری و کنترل مذاکرات و جریانهای حقوقی و اقدامات قانونی مربوط به هر دعوی مرتبط با موضوع این بیمه نامه را به بیمه گذار واگذار و از ادامه مداخله خودداری نماید. بنابراین بیمه گر در برابر هرگونه ادعای بعدی مسئولیتی نخواهد داشت.
        6/4- بیمه گر مکلف است حداکثر ظرف 15 روز پس از دریافت اسناد و مدارک مورد نیاز و یا حکم قطعی بر محکومیت بیمه گذار و تکمیل مدارک تعهدات خود را ایفاء نماید.
        ماده پنجم: چنانچه زمان بروز حادثه تعداد نیروی کار واقعی بیش از نیروی کار اظهار شده در پیشنهاد بیمه باشد خسارت شامل قاعده نسبی سرمایه می شود.
        ماده ششم: فسخ و بطلان بیمه نامه: این بیمه نامه ممکن است قبل از انقضای مدت با اخطار قبلی (حداقل بیست روزه و بصورت کتبی) از طرف بیمه گر یا بیمه گذار در موارد زیر فسخ گردد.
        از طرف بیمه گر:
        1/6- در صورت عدم پرداخت حق بیمه و حق بیمه اضافی در سررسیدهای معین.
        2/6- در صورت تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گذار مبنی بر پرداخت حق بیمه اضافی مربوطه.
        3/6- در صورت کتمان یا اظهار خلاف واقع بیمه گذار بطور غیر عمد درباره وضعیت خطر و احراز این امر قبل از وقوع حادثه.
        از طرف بیمه گذار:
        در صورتی که کیفیت تشدید خطر کاهش یافته و یا از بین رفته و بیمه گر به تخفیف حق بیمه راضی نشود.
        تبصره: در صورت فسخ از طرف بیمه گر و یا بیمه گذار حق بیمه مدتی که باقی مانده بصورت روز شمار محاسبه و به بیمه گذار برگشت خواهد شد.
        ماده هفتم: خسارت های مربوط به کارکنان با تابعیت غیرایرانی در صورتی قابل پرداخت است که دارای اقامت با حق کار مشخص بوده و پروانه کار دریافت نموده باشند.
        ماده هشتم: در صورتی که مسئوولیت موضوع این بیمه نامه به موجب بیمه نامه های دیگری نیز مورد تأمین قرار گرفته باشد، تعهد بیمه گر به تناسب مبلغی که خود بیمه نموده با مجموع مبالغ بیمه شده می باشد.
        ماده نهم: خسارت موضوع این بیمه نامه با اطلاع بیمه گذار مستقیماً از طرف بیمه گر به شخص زیان دیده و یا ذوی الحقوق او پرداخت خواهد شد و به محض پرداخت خسارت، بیمه گر در مقابل بیمه گذار و شخص یا اشخاص زیان دیده بری الذمه می گردد. در مورد هزینه های پزشکی در صورتی که توسط بیمه گذار پرداخت شده باشد به بیمه گذار پرداخت خواهد شد.
        ماده دهم: نشانی و اقامتگاه قانونی بیمه گذار همان است که در پیشنهاد بیمه و متن این بیمه نامه درج گردیده و بیمه گذار موظف است تغییر نشانی و اقامتگاه قانونی خود را کتباً و در اسرع وقت به اطلاع بیمه گر برساند. در صورت تغییر نشانی و اعلام آن به بیمه گر، نشانی و اقامتگاه قبلی بیمه گذار معتبر شناخته میشود.
        ماده یازدهم: این بیمه نامه برمبنای اظهارات کتبی بیمه گذار مندرج در پیشنهاد بیمه تنظیم گردیده و هرگونه تغییری درآن به موجب الحاقی صادره از طرف بیمه گر خواهد بود. هرگاه مفاد الحاقیه با موافقتهایی که بین طرفین بعمل آمده مطابقت نکند بیمه گذار موظف است ظرف پانزده روز از تاریخ صدور تغییر و یا تصحیح الحاقیه را کتباً خواستار شود در غیراینصورت اوراق مذکور قطعی تلقی خواهد گردید.
        ماده دوازدهم: مرور زمان دعاوی ناشی از این بیمه نامه سه سال می باشد که از تاریخ وقوع حادثه منشاء دعوی شروع میشود.
        ماده سیزدهم: در مواردی که در این بیمه نامه ذکر نشده است برطبق قانون بیمه و سایر قوانین جاری کشور عمل خواهد شد.


        بیمه نامه مسئولیت مدنی کارفرما در برابر کارکنان
        شماره:
        بیمه سینا به موجب پیشنهاد شماره .............. مورخ ...................... مسئولیت بیمه گذار را برای جبران صدمات بدنی وارد به کارکنان شاغل در حین انجام کار درمحل کار و با رعایت قانون کار مصوبه سال 1368 و قانون بیمه و کلیه شرایط مندرج در این بیمه نامه بیمه می نماید.

        بیمه گذار:
        نشانی بیمه گذار:
        موضوع کار:
        ضریب نیروی کار:
        نشانی محل کار:
        شروط پیوست:
        تعهدات بیمه گر: حداکثر تعهد:
        1- هزینه پزشکی برای هر نفر  
        2- حداکثر هزینه های پزشکی درطول مدت بیمه نامه  
        3- غرامت فوت و نقص عضو برای هر نفر درماههای عادی  
        4- غرامت فوت برای هر نفر در ماههای حرام  
        5- حداکثر غرامت فوت و نقص عضو برای طول مدت بیمه نامه  
        6- حداکثر تعهد برای نقص عضوهای بیش از یک دیه در طول مدت بیمه نامه  

        مدت بیمه:                                از ساعت 24 روز                  تا ساعت 24 روز                        حق بیمه ( به عدد):                       ریال (به حروف):                                         ریال    
        تاریخ صدور: شرکت بیمه سینا ( سهامی عام)
        اعتبار این بیمه نامه منوط به پرداخت حق بیمه و دریافت گواهی حق بیمه از بیمه گر می باشد. توجه بیمه گذار را به شرایط عمومی مندرج در ظهر بیمه نامه بلاخص به ماده 4/3 ( مهلت اعلام خسارت ) جلب می نماید.

       شرایط و فرآیند فسخ بیمه نامه:

      این بیمه نامه ممکن است قبل از انقضای مدت با اطلاع قبلی (حداقل بیست روزه و بصورت کتبی) از طرف بیمه گر یا بیمه گذار در موارد زیر فسخ گردد.
      از طرف بیمه گر:

      1. در صورت عدم پرداخت حق بیمه و حق بیمه اضافی در سررسیدهای معین.
      2. در صورت تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گذار مبنی بر پرداخت حق بیمه اضافی مربوطه.
      3. در صورت کتمان یا اظهار خلاف واقع بیمه گذار بطور غیر عمد درباره وضعیت خطر و احراز این امر قبل از وقوع حادثه.

      از طرف بیمه گذار: در صورتی که کیفیت تشدید خطر کاهش یافته و یا از بین رفته و بیمه گر به تخفیف حق بیمه راضی نشود.
      تبصره: در صورت فسخ از طرف بیمه گر حق بیمه که باقی مانده است بصورت روز شمار محاسبه و به بیمه گذار برگشت شود (به استثنای موارد مندرج در قانون بیمه) در صورت فسخ بیمه نامه ازطرف بیمه گذار، حق بیمه برگشتی براساس تعرفه بیمه کوتاه مدت محاسبه خواهد شد.

      تخفیفات و جرایم:

      1- تخفیف عدم اعلام خسارت در زمان تمدید بیمه نامه به شرح زیر اعمل می گردد.

      برای سال اول تمدید بیمه نامه 5 درصد حق بیمه
      برای سال دوم تمدید بیمه نامه 10 درصد حق بیمه
      برای سال سوم تمدید بیمه نامه 15 درصد حق بیمه
      برای سال چهارم به بعد 20 درصد حق بیمه

       

       

      2- پزشکان و پیراپزشکان که مسئولیت آنها بموجب یک قرار داد بصورت گروهی تحت پوشش بیمه قرار می گیرند تخفیف گروهی بشرح زیر منظور می گردد.

      گروههای متشکل از 15 الی 50 نفر 5 درصد حق بیمه
      گروههای متشکل از 51 الی 100 نفر 10 درصد حق بیمه
      گروههای متشکل از 101الی 200 نفر 15 درصد حق بیمه
      گروههای متشکل از 201 الی 400 نفر 20 درصد حق بیمه
      گروههای متشکل از 401 نفر به بالا 25 درصد حق بیمه

       

       مدارک مورد نیاز جهت خرید بیمه نامه:

      پرسشنامه تکمیل شده: اکثر اطلاعاتی که یک بیمه گر نیاز دارد تا بر اساس آن نرخ و شرایط را به بیمه گزار اعلام نماید تکمیل فرم پیشنهاد (پرسشنامه) می باشد در اکثر مواقع بیمه گران با رویت پرسشنامه تکمیل شده نرخ و شرایط را به بیمه گزار اعلام می کند در فرم پرسشنامه اطلاعات اولیه پروژه را ازقبیل: مدت، محل اجرای کار، موقعیت جغرافیایی موضوع کار را می توان استخراج کرد.