• بیمه های حوادث


      یکی از انواع بیمه های اشخاص ، بیمه حوادث است که خود به دو نوع حوادث گروهی و حوادث انفرادی منشعب میگردد.آنچه که در این بیمه نامه عامل اصلی تعیین نرخ حق بیمه است ، شغل بیمه شدگان می باشد.
      از منظر این بیمه نامه ، حادثه ،هر واقعه ناگهانی ناشی از عامل خارجی است که بدون قصد و اراده ‌بیمه‌شده در مدت بیمه رخ دهد و منجر به جرح، نقص عضو، از کارافتادگی و یا فوت ‌بیمه‌شده گردد.در صورت بروز چنین واقعه ای  ، بیمه گر جبران خسارت و یا پرداخت غرامت ناشی از حوادث تعیین‌شده را طبق شرایط مقرر در این ‌بیمه‌نامه به عهده ‌می‌گیرد.

      همچنین خسارت یا غرامت ناشی از موارد زیر جزو تعهدات ‌بیمه‌گر محسوب ‌می‌شود:
      – غرق‌شدن، مسمومیت، تاثیر گاز، بخار و یا مواد خورنده مانند اسید.
      - ابتلا به ‌هاری، کزاز، سیاه‌زخم و گزیدگی.
      - دفاع مشروع ‌بیمه‌شده.
      - اقدام برای نجات اشخاص و اموال از خطر و حادثه.
      منظور از نقص‌عضو یا ازکارافتادگی دائم (کلی یا جزیی)  در این بیمه نامه ،قطع، تغییر شکل و یا از دست دادن توانایی انجام کار عضوی از اعضای بدن است که به علت حادثه تحت پوشش بیمه‌نامه به وجود آید و حداکثر تا دو سال بعد از وقوع حادثه، بروز نماید و وضعیت دائم و قطعی داشته باشد.

      موارد زیر و یا تحقق خطر ناشی از آن از شمول تعهدات ‌بیمه‌گر خارج است:
      - خودکشی و یا اقدام به آن.
      - صدمات بدنی که ‌بیمه‌شده عمداً موجب آن ‌شود.
      - مستی و یا استعمال هرگونه مواد مخدر و روان گردان.
      - استفاده از داروهای کاهنده هوشیاری و خواب‌آور بدون تجویز پزشک.
      - ارتکاب ‌بیمه‌شده به اعمال مجرمانه اعم از مباشرت، مشارکت و یا معاونت در آن.
      - هر نوع دیسک و یا فتق ‌بیمه‌شده.
      – بیماری و ابتلا به جنون ‌بیمه‌شده مگر آن که ابتلا به جنون ناشی از تحقق خطر موضوع این بیمه باشد.
      - فوت ‌بیمه‌شده به علت حادثه ناشی از عمد ذی‌نفع (اعم از مباشرت، مشارکت و یا معاونت). در این صورت ‌بیمه‌گر فقط متعهد به پرداخت سهم سایر افراد ذی‌نفع در سرمایه بیمه خواهد بود.
      - جنگ (به جز انفجار و یا عملکرد ادوات نظامی که بعد از جنگ بجا مانده است)، شورش، انقلاب، بلوا، اعتصاب، قیام، آشوب، کودتا و اقدامات احتیاطی مقامات نظامی و انتظامی.
      - زمین لرزه، آتش‌فشان و فعل و انفعالات هسته‌ای.
      - ورزش‌های رزمی و حرفه‌ای، شکار، سوارکاری، قایق‌رانی، هدایت موتورسیکلت، هدایت و یا سرنشینی هواپیمای آموزشی، اکتشافی و غیرتجاری، هدایت و یا سرنشینی اتومبیل کورسی (مسابقه‌ای)، هدایت و یا سرنشینی هلیکوپتر، غواصی، پرش با چتر نجات و هدایت کایت یا سایر وسائل پرواز بدون موتور.